SPORTY ZIMOWE – JAK SIĘ DO NICH PRZYGOTOWAĆ?

by OczyszczanieJelita.pl Posted on 126 views 0 comments

Chociaż za oknem pogoda jest typowo jesienna – coś się chmurzy, coś się schładza. To już za niecały miesiąc dzieci oraz młodzież z pięciu województw rozpoczną ferie, a wraz z nimi zimowe szaleństwo. Narty, snowboard, łyżwy, a dla najmłodszych sanki. Jak przygotować się do uprawiania sportów zimowych? Kiedy należy podjąć pierwsze działania?

Sporty zimowe

Do sportów zimowych zaliczamy wszystkie te dyscypliny, do których uprawiania niezbędne są takie warunki atmosferyczne jak: śnieg, mróz, niska temperatura. Oczywiście w dzisiejszych czasach możemy poszaleć na sztucznie naśnieżanym stoku czy lodowisku, ale to nie to samo…

Zimowe aktywności można podzielić na dwie grupy. Do pierwszej zaliczamy te uprawiane rekreacyjnie:

  • jazda na nartach
  • jazda na na snowboardzie
  • jazda na sankach
  • jazda na łyżwach
  • narciarstwo biegowe
  • hokej na lodzie

Z kolei w drugiej grupie znajdują się dyscypliny uprawiane zawodowo:

  • skoki narciarskie
  • biathlon
  • bobsleje
  • łyżwiarstwo figurowe
  • curling
  • narciarstwo alpejskie

Sporty zimowe – jak się do nich przygotować?

O ile jazdę na sankach czy łyżwach możemy potraktować czysto rozrywkowo, tak do tej na nartach musimy się odpowiednio przygotować. Najlepiej na miesiąc przed planowanym wyjazdem. W przeciwnym razie, wypad w góry skończy się zakwasami oraz kontuzją. Informacja ta jest szczególnie ważna dla osób, które prowadzą siedzący tryb życia.

Powinieneś zacząć trenować minimum trzy razy w tygodniu po 45 minut przy tętnie max. 130 skurczy na minutę. Postaw na ćwiczenia cardio – jazda na rowerze, bieganie, jazda na orbitreku czy pływanie. Jeżeli nie jesteś fanem siłowni, a niska temperatura nie stanowi dla Ciebie problemu – uprawiaj jogging lub nordic walking. Sprzymierzeńcem przygotowań do uprawiania sportów zimowych jest ścianka wspinaczkowa. Warto również zainteresować się urządzeniami wzmacniającymi mięśnie pleców oraz nóg, np. wioślarzem.

Jeżeli jesteś zwolennikiem jazdy na snowboardzie, pamiętaj o ćwiczeniach wzmacniających równowagę. Przykład: skłony na jednej nodze, martwy ciąg, wahadełko, przysiady na jednej nodze.

Sporty zimowe – przygotowanie techniczne

Nie można również zapomnieć o przygotowaniu technicznym. Należy zwrócić uwagę na sprzęt – narty, kijki, deskę, kask oraz strój.

  • Deska powinna być odpowiednio nasmarowana oraz posiadać wystarczająco ostre krawędzie. Ważne jest też ustawienie oraz wyważenie wiązań.
  • To, że należy smarować narty wie każdy. Woskowanie zapewni optymalny poślizg oraz zwiększy komfort jazdy.
  • Strój warto skompletować odpowiednio wcześnie. Najlepiej zainwestować w ten dobrej jakości, który posłuży nam na lata. Bielizna termoaktywna jest koniecznością – ochroni nas przed wychłodzeniem. Z kolei kurtka narciarska oraz spodnie przed śniegiem, deszczem oraz wiatrem – tak samo jak rękawice.
  • Do walizki spakuj również krem z wysokim filtrem oraz maść rozgrzewającą.

Korzyści płynące z uprawiania sportów zimowych

  • Wzmocnienie odporności – przebywanie w górach zmusza nasz organizm do zwiększonej produkcji tlenu oraz czerwonych ciałek krwi.
  • Endorfiny – w trakcie uprawiania sportu wydzielają się endorfiny – hormony szczęścia, które z pewnością pomogą nam pokonać zimową chandrę.
  • Zgrabna sylwetka – w trakcie godzinnej jazdy na nartach można spalić 380 kalorii!!
  • Jędrne ciało – sporty zimowe aktywują głównie mięśnie nóg – świetnie zwalczają cellulit, likwidują obrzęki.
No votes yet.
Please wait...

Author

OczyszczanieJelita.pl

Misją naszego portalu jest popularyzacja wiedzy na temat zdrowia i aktywnego stylu życia. Specjalnie dla Państwa stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdziecie fachowe porady z zakresu zdrowia, dietetyki, sportu oraz urody. Chcemy zachęcić Was do dbania o siebie oraz swoich najbliższych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *