Słodycze bez cukuru

by OczyszczanieJelita.pl Posted on 38 views 0 comments

Tuczy,

powoduje próchnicę,

uzależnia,

sprzyja powstawaniu niedoborów witamin i minerałów,

zwiększa ryzyko zachorowalności na raka!

Pomimo tej zasłużonej  złej sławy wciąż go kochamy. Poprawia nastrój, przynosi ukojenie..Cukier – największy wróg zgrabnej sylwetki. Najlepszy przyjaciel kobiet. Oczywiście nie ten, którym słodzimy herbatę, a ten który znajdziemy w pysznej czekoladzie, batonikach czy ciasteczkach.

Czekolada rozumie, czekolada nie zadaje pytań….. Robimy to my, po wejściu na wagę! Dwa kilogramy więcej, trzy kilogramy więcej…. Why??? 🙁 Postanawiamy z niej zrezygnować. Od teraz, na zawsze! Mija pierwszy tydzień, drugi….a w trzecim robimy napad na sklep. Wykupujemy wszystko co słodkie. Dzień kończymy z dodatnim bilansem kalorycznym oraz wyrzutami sumienia.Podejmujemy kolejną próbą i kolejną i kolejną… Przerzucamy się na gorzką czekoladę – 90%. Przecież jest zdrowa! Owszem jest, ale czy smaczna? Nie sądzę… Z każdej sytuacji jest jakieś wyjście. Z tej również. Nazywa się ono: słodycze bez cukru.

Słodycze bez cukru

Słodycze be cukru – brzmi jak kiepski żart, a jednak to prawda. Przywędrowały do nas ze Stanów Zjednoczonych, gdzie epidemia otyłości zmusiła koncerny przemysłowe do zainteresowania się tym tematem. Do wyboru mamy czekolady, batoniki, ciastka, a nawet syropy do kawy! Czy tego typu produkty są zdrowe? Czy można je jeść bezkarnie?

Dlaczego słodycze bez cukru są słodkie? 

Producenci słodkich wyrobów zastępują cukier substancjami intensywnie słodzącymi:

  • stewią
  • kyslitolem
  • fruktozą
  • aspartamem
  • maltitolem

Stewia – to roślina pochodząca z Paragwaju oraz okolic Brazylii. Jest 300 razy słodsza niż cukier i uwaga, uwaga – nie posiada kalorii!! Jest całkowicie bezpieczna dla ludzkiego organizmu.

Fruktoza – cukier naturalnie występujący w owocach. Wyróżnia się niskim indeksem glikemicznym. Niestety jedzona w nadmiarze może podnosić stężenie cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi.

Ksylitol – zdrowszy i mniej kaloryczny zamiennik białego cukru – 240 kcal/ 100 g. Używany głównie do słodzenia gum, cukierków, ciastek, galaretek oraz czekolad – zapobiega powstawaniu próchnicy.

Aspartam – sztuczny środek słodzący wykorzystywany do produkcji gum, drażetek, dżemów, płatków śniadaniowych oraz napojów gazowanych. Praktycznie nie zawiera kalorii. Od kilku lat budzi wiele kontrowersji. Stał się przedmiotem badań niejednego ośrodka. Dopuszczalne, bezpieczne dziennie spożycie oscyluje w granicach 40 miligramów w przeliczeniu na kilogram masy ciała na dobę.

Malitol – zaliczany do grupy „alkoholi cukrowych” zwanych poliolami. Występuje naturalnie w produktach roślinnych. Zwykle jest pozyskiwany z z maltozy znajdującej się w ziarnach zbóż.

Substancje słodzące – wady i zalety

Zalety:

  • nie powodują próchnicy zębów
  • obniżają wartość energetyczną produktu
  • są bardziej słodkie niż cukier

Wady: 

  • mogą wywoływać niepożądane objawy ze strony układu pokarmowego: biegunki, wymioty, wzdęcia
  • zwiększają ochotę na słodkie przekąski

 

Czy słodycze bez cukru są mniej kaloryczne?

Przeciętnie, tabliczka mlecznej czekolady zawiera 530 kalorii. Nieco mniej, bo 485 kcal daje nam spałaszowanie takiej samej tabliczki pozbawionej cukru. Niestety kalorie to nie wszystko. Większe znacznie ma zawartość substancji odżywczych. Słodycze to nie tylko cukier, ale również tłuszcz! Producenci bezcukrowych łakoci na nim nie oszczędzają. Przygotowałam małe porównanie:

  • Milka Czekolada mleczna 100 g: tłuszcz – 29,00 g 
  • Wawel Czekolada mleczna bez cukru 100 g: tłuszcz: 35,00 g

I co Wy na to? 

Czy warto jeść słodycze bez cukru?

Oczywiście że tak, ale należy robić to z głową! Wszystko spożyte w nadmiarze tuczy! Nawet dietetyczne słodycze! Warto również pamiętać o ewentualnych skutkach ubocznych – biegunkach oraz bólach brzucha.

No votes yet.
Please wait...

Author

OczyszczanieJelita.pl

Misją naszego portalu jest popularyzacja wiedzy na temat zdrowia i aktywnego stylu życia. Specjalnie dla Państwa stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdziecie fachowe porady z zakresu zdrowia, dietetyki, sportu oraz urody. Chcemy zachęcić Was do dbania o siebie oraz swoich najbliższych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *