Rola tłuszczu w odchudzaniu

by OczyszczanieJelita.pl Posted on 146 views 0 comments

Tłuszcz jest najbardziej kalorycznym składnikiem diety! Jeden gram tłuszczu dostarcza aż 9 kalorii! Węglowodany połowę mniej! Być może właśnie dlatego, zdecydowana większość osób będących na diecie całkowicie z niego rezygnuje! Błąd! Tłuszcz jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu! Odpowiada za pracę większości narządów wewnętrznych. Zresztą spójrzcie sami!

  • pomaga utrzymać stałą temperaturę ciała
  • jest bardzo ważnym nośnikiem witamin
  • wspomaga pracę mózgu
  • wyostrza wzrok
  • warunkuje prawidłowy wzrost
  • stanowi materiał budulcowy błon komórkowych
  • decyduje o sprawności układu krążenia
  • jest prekursorem hormonów steroidowych

Tłuszcz – skutki niedoboru

  • sucha skóra
  • nadmiernie wypadające włosy oraz łamiące się paznokcie
  • nadmierny apetyt
  • zmienność nastrojów
  • spadek libido
  • zaburzenia miesiączkowania
  • zaparcia
  • problemy z pamięcią i koncentracją

Tłuszcz – liczy się jakość 

Oczywiście nie każdy tłuszcz jest dobry. Jeden może wspomagać odchudzanie, a drugi wręcz odwrotnie – utrudniać ten proces. Niestety polska kuchnia obfituje w tłuszcz zwierzęcy, który nie należy do najzdrowszych. Tłuste mięsa, kotlety smażone w panierce polane kalorycznym sosem – to nasza domena. Jeżeli zależy nam na zrzuceniu kilku kilogramów lub po prostu poprawieniu kondycji zdrowotnej, powinniśmy zadbać o odpowiednią ilość zdrowych tłuszczy. A co to są te zdrowe tłuszcze? Już tłumaczę.

Zdrowe tłuszcze

Dietetycy podzielili tłuszcz na ten dobry i na ten zły. Zły – podwyższa poziom cholesterolu i może doprowadzić do wielu poważnych chorób, np. do miażdżycy. Dobry – dba o nasze serce oraz inne organy wewnętrzne. Poprawia kondycję włosów, skóry i paznokci oraz ułatwia odchudzanie! Dla jeszcze większego ułatwienia powstał skrót NNKT, pod którym kryje się hasło nienasycone kwasy tłuszczowe – czyli nic innego jak popularne Omega 3 i Omega 6. To właśnie one powinny być głównym źródłem tłuszczu w diecie.
Gdzie ich szukać?

  • W rybach i owocach morza
  • W mięsie – aczkolwiek jest to kwestia sporna. Jakość tego rodzaju tłuszczu, zależy od tego czym było karmione zwierzę. Jeżeli kupujesz mięso w sklepie, wybieraj chude kawałki
  • W jajkach
  • W produktach mlecznych – tłuszcz mleczy jest bardzo zdrowy! Większość osób bardzo dobrze toleruje masło klarowane
  • W oleju kokosowym
  • W oliwie z oliwek
  • W nasionach i orzechach
  • W awokado

Niezdrowe tłuszcze

Niezdrowe tłuszcze znajdziemy przede wszystkim w jedzeniu produkowanych na wielką skalę. Mam na myśli wszelkiego rodzaju słodycze, fast foody, słone przekąski, dania do mikrofali itp. Wymienione przeze mnie produkty zawierają szkodliwe dla naszego organizmu tłuszcze trans – utwardzone tłuszcze roślinne. Czysty olej roślinny, np. rzepakowy sam w sobie nie jest zły – możesz używać go do smażenia, ale w połączeniu z innymi substancjami chemicznymi już tak. Podnosi poziom trójglicerydów we krwi oraz obniża poziom dobrego cholesterolu!

Dlaczego tłuszcz wspomaga odchudzanie?

Tłuszcz reguluję pracę układu hormonalnego, a to właśnie zaburzenia hormonalne są jedną z najczęstszych przyczyn otyłości!!! Pewnie słyszałeś o takich chorobach jak zespół policystycznych jajników czy niedoczynność tarczycy. Wiele osób zmagających się z tymi schorzeniami tyje tak naprawdę z powietrza! Przyczyny problemów z hormonami mogą być różne. Geny mogą być winne w takim samym stopniu jak niezdrowe jedzenie! Tak – niezdrowe jedzenie! Jego nadmiar może powodować stany zapalne w organizmie. Niestety sama dieta może nie wystarczyć. Często potrzebna jest kuracja farmakologiczna.

Warto również przełamać panujący stereotyp dotyczący tego, że tłuszcz tuczy bardziej niż węglowodany. Pomimo tego, że te drugie są mniej kaloryczne posiadają pewnego rodzaju cechę, która sprawia, że nasze ciało zaczyna się zaokrąglać. Otóż po spożyciu węglowodanów wzrasta poziom glukozy we krwi, co powoduje natychmiastową reakcję ze strony insuliny – hormonu odpowiedzialnego za prawidłowy przebieg wielu procesów metabolicznych zachodzących w naszym organizmie. W tym przypadku jej nasilona reakcja powoduje magazynowanie tłuszczu oraz blokuje jego spalanie! Mówiąc najprościej: nadmierne spożycie węglowodanów może spowolnić odchudzanie. Warto również wspomnieć o tym, że zaburzenia gospodarki węglowodanowej powodują problemy z łaknieniem, co sprawia że ciągle jesteśmy głodni. W związku z tym najlepszym patentem na odchudzanie jest zachowanie odpowiednich proporcji białka, węglowodanów oraz tłuszczów.

Pamiętajcie również o tym, że w przypadku tłuszczy, jak i pozostałych makroskładników w ogóle, liczy się przede wszystkim jakość oraz ilość!!!

Prawidłowe proporcje makroskładników

  • Białko – 20-30%
  • Węglowodany – 50-65%
  • Tłuszcze – 15-25%

W przeliczeniu na 1 kg masy ciała:

  • 1–2 g białka na kg masy ciała
  • 3–5 g węglowodanów na kg masy ciała
  • 1–1,5 g tłuszczów na kg masy ciała
No votes yet.
Please wait...

Author

OczyszczanieJelita.pl

Misją naszego portalu jest popularyzacja wiedzy na temat zdrowia i aktywnego stylu życia. Specjalnie dla Państwa stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdziecie fachowe porady z zakresu zdrowia, dietetyki, sportu oraz urody. Chcemy zachęcić Was do dbania o siebie oraz swoich najbliższych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *