Odżywka białkowa – czy warto ją stosować?

by OczyszczanieJelita.pl Posted on 113 views 0 comments

Odżywka białkowa jest jednym z najbardziej popularnych suplementów diety. Dla wielu osób stanowi nieodłączony element diety – dokładnie taki sam jak ryż, chleb czy kurczak. Niektórzy uważają ją za niezbędny must have po treningu, co nie jest zaskoczeniem. W końcu nasze mięśnie potrzebują białka!

Odżywka białkowa – co to jest?

Jak sama nazwa wskazuje, odżywka białkowa jest suplementem diety, którego głównym składnikiem jest białko. Już kilkanaście lat temu została uznana przez Centralny Ośrodek Medycyny Sportowej za środek skuteczny i bezpieczny w użyciu. Białko pełni bardzo ważną rolę w naszym organizmie – budulcową, regulacyjną oraz transportową. Przyspiesza również wzrost mięśni, co jest niezwykle ważne dla osób regularnie uprawiających sport. Białko zwarte w odżywkach charakteryzuje się wysokim poziomem przyswajalności oraz aktywności biologicznej. Jest to bardzo dobra wiadomość dla tych, którzy nie zawsze mają czas na przygotowanie zdrowych i odpowiednio zbilansowanych posiłków! Musimy jednak pamiętać o tym,że taka odżywka nie powinna stanowić jedynego źródła białka.

Którą odżywkę wybrać?

Na rynku jest ogromny wybór suplementów białkowych. Różnią się składem, smakiem, wielkością oraz pochodzeniem surowca. Wyróżnia się białka serwatkowe, kazeinowe oraz wołowe. Wegetarianie również znajdą coś dla siebie. W ofercie niektórych sklepów znajdziemy bowiem białko grochowe! Aczkolwiek największą popularnością cieszą się te pierwsze.

Odżywki białkowe – jak stosować?

Odżywkę białkową powinno stosować się bezpośrednio po treningu. W ten sposób jesteśmy w stanie uchronić się przed katabolizmem mięśni. Nie wiesz, jaką porcje przyjąć? Spokojnie, zaraz się dowiesz. Zacznijmy od udzielenia odpowiedzi na pytanie – ile białka potrzebuje Twój organizm. Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyczne (ADA) opracowało następujące wskaźniki:

  • dla osób trenujących sporty siłowe 1,2-1,7 g/kg masy ciała na dobę
  • dla osób trenujących sporty wytrzymałościowe 1,2-1,4 g/kg masy ciała na dobę.

Pamiętaj, aby nie przesadzać z ilością białka w diecie! Wszystko w nadmiarze jest szkodliwe! Mięśnie nie rosną tylko i wyłącznie od białka. Potrzebują również węglowodanów oraz tłuszczy. Odżywkę białkową można stosować na wiele różnych sposobów. Dodać ją do porannej owsianki, omleta, koktajlu. Można również wymieszać ją z wodą lub mlekiem i wypić bezpośrednio z shaker’a.

Odżywka białkowa – czy jest Ci potrzebna?

Jeśli jesteś w stanie zapewnić swojemu organizmowi odpowiednią ilość białka, to odżywka białkowa jest Ci zupełnie niepotrzebna. Jej suplementacja jest po prostu wygodna i smaczna. Tego typu preparaty posiadają szeroką gamę smaków. Począwszy od waniliowego, a skończywszy na tym imitującym ciasteczka  Oreo.

 

 

No votes yet.
Please wait...

Author

OczyszczanieJelita.pl

Misją naszego portalu jest popularyzacja wiedzy na temat zdrowia i aktywnego stylu życia. Specjalnie dla Państwa stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdziecie fachowe porady z zakresu zdrowia, dietetyki, sportu oraz urody. Chcemy zachęcić Was do dbania o siebie oraz swoich najbliższych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *