Nadmiar wody w organizmie – czym jest spowodowany? Jak sobie z nim radzić?

by OczyszczanieJelita.pl Posted on 190 views 0 comments

Woda stanowi ok. 70% masy dorosłego człowieka. Jest niezbędna do życia! Warunkuje szereg procesów zachodzących w naszym organizmie. Jej niedobór jest równie niebezpieczny, co jej nadmiar. Może doprowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Dlatego tak ważne jest wypijanie odpowiedniej ilości płynów.

Co warunkuje zawartość wody w organizmie?

Zawartość wody w organizmie jest uzależniona przede wszystkim od:

  • wieku – wraz z upływem lat zawartość wody spada. U seniorów wynosi ok. 50%
  • płci – kobiety ze względu na cykl miesięczny mają więcej wody niż mężczyźni
  • zawartości tkanki tłuszczowej oraz mięśni – osoby otyłe ze względu na wysoki poziom tkanki tłuszczowej mają mniej wody

Należy pamiętać o tym, że woda nieustannie krąży w komórkach naszego ciała. Zdrowy człowiek wydala dokładnie tyle samo wody, ile wypił. Aczkolwiek mechanizm ten potrafi płatać figle, co znajduje odzwierciedlenie w naszym wyglądzie. Czujemy się spuchnięci, obrzmiali. Często też ważymy kilka kilogramów więcej. Dlaczego tak się dzieje?

Nadmiar wody w organizmie – objawy

  • obrzęk twarzy
  • sztywność stawów
  • uczucie ciężkich nóg
  • ból głowy
  • wzdęty brzuch
  • wzrost wagi
  • cellulit

Nadmiar wody w organizmie – przyczyny

  • brak ruchu
  • nadmiar alkoholu
  • wysoka temperatura otoczenia
  • nadmiar soli w diecie
  • wypijanie zbyt małej ilości płynów
  • zaburzenia hormonalne
  • niektóre choroby – niewydolność nerek, niedoczynność tarczycy
  • wysokie spożycie węglowodanów
  • niedobory żywieniowe
  • nadmiar stresu
  • cykl miesiączkowy
  • przyjmowanie niektórych leków – tabletek antykoncepcyjnych

Nadmiar wody w organizmie – jak sobie radzić?

  • ogranicz spożycie kawy, herbaty oraz coca coli
  • pij więcej wody – minimum 2 litry dziennie
  • ogranicz spożycie soli do 5 g dziennie
  • ruszaj się
  • wspomóż się natriuretykami, czyli produktami pomagającymi wyeliminować nadmiar wody z organizmu: pokrzywa, seler naciowy, ogórek zielony, natka pietruszki, papryka, pomidor, biała kapusta, arbuz, suszone morele, owoce cytrusowe, mniszek lekarski, skrzyp polny, koper włoski
  • zwiększ ilość błonnika w diecie – jedz więcej surowych warzyw i owoców
  • ogranicz spożycie węglowodanów
  • wysypiaj się
  • zmniejsz spożycie cukru
No votes yet.
Please wait...

Author

OczyszczanieJelita.pl

Misją naszego portalu jest popularyzacja wiedzy na temat zdrowia i aktywnego stylu życia. Specjalnie dla Państwa stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdziecie fachowe porady z zakresu zdrowia, dietetyki, sportu oraz urody. Chcemy zachęcić Was do dbania o siebie oraz swoich najbliższych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *