Jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z dala ode mnie

by OczyszczanieJelita.pl Posted on 90 views 0 comments

Jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z dala ode mnie – wbrew pozorom, w tym popularnym powiedzeniu kryje się sporo prawdy. Bowiem owoc ten cechuje się silnym potencjałem prozdrowotnym. Przeczytaj poniższy tekst, a dowiesz się co mam na myśli!

Polska jabłkami stojąca

Polska jest jednym z największych producentów jabłek w Europie. W minionym roku sadownicy zebrali ok. 3 mln ton owoców! To o 25% więcej niż w roku 2016. Eksperci Komisji Europejskiej prognozują, że przy sprzyjających warunkach pogodowych wartość ta może wzrosnąć aż do 5 mln!!! Powinniśmy być z tego dumni, gdyż jabłka uważane są za najzdrowsze owoce rosnące w naszej szerokości geograficznej. Dodatkowo są tanie i dostępne przez cały rok!

Jabłko – wartości odżywcze

Duże jabłko (ok. 180 g) zawiera zaledwie 94 kalorii. Dokładnie tyle samo, co mały wafelek Prince Polo (17 g)!!! No i oczywiście całkowicie inny rozkład makroskładników.

  • Białko:0,5 g
  • Tłuszcz 0,3 g
  • Kwasy tłuszczowe nasycone 0,1 g
  • Węglowodany 24,8 g
  • Cukry proste 18,7 g
  • Błonnik 4,3 g
  • Sól 0,0 g

Jabłko – witaminy 

Jabłka to istna bomba witaminowa! Ciężko im dorównać! Zawierają witaminy: A, C, E, K oraz te z grupy B. Dodatkowo znajdziemy w nim:

  • niacynę
  • beta-karoten
  • tiaminę
  • ryboflawinę
  • kwas foliowy

Każda z powyższych substancji ma ogromny wpływ na nasze zdrowie oraz kondycję. Witamina A dba o nasze oczy, witamina C o odporność, witamina E o skórę, witamina K o kości, a z kolei witaminy z grupy B o nasz układ nerwowy.

Jabłko – minerały

Witaminom towarzyszy cała gama minerałów.

  • wapń – wzmacnia kości
  • żelazo – zapobiega anemii
  • cynk – jest niezbędny do rozwoju białych krwinek
  • sód – reguluje gospodarkę wodną
  • magnez – dba o nasz układ nerwowy
  • fosfor – dba o prawidłową strukturę zębów oraz kości

Warto również wspomnieć o tym, że jabłka cechują się wysoką zawartością błonnika, który ma niewątpliwe pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Obniża wysoki poziom cholesterolu, zapobiega miażdżycy oraz otyłości, reguluje pracę jelit, ułatwia odchudzanie.

Jabłka – właściwości zdrowotne

  • chronią przed rakiem prostaty
  • regulują pracę jelit
  • zapobiegają nowotworom układu pokarmowego
  • oczyszczają organizm z toksyn
  • regulują poziom cukru we krwi
  • dbają o naszą urodę
  • opóźniają procesy starzenia
  • chronią przed zaćmą
  • wspomagają pamięć
  • usuwają nadmiar wody z organizmu
  • ułatwiają koncentrację
  • pomagają w leczeniu reumatyzmu oraz artretyzmu
  • chronią przed miażdżycą i zawałem serca

Jabłka – ciekawostki

  • rzadko kiedy powodują alergie
  • jabłko to pierwszy owoc, który pojawia się w diecie dziecka
  • najwięcej wartości odżywczych zawiera nie sam owoc, a jego skórka
  • dojrzałe jabłka zawierają skoncentrowaną dawkę witaminy C

Jabłka – odmiany i zastosowanie

Wyróżnia się ponad 10 tys. odmian jabłek! Różnią się one kształtem, kolorem, smakiem, konsystencją, zapachem i oczywiście zastosowaniem w kuchni!

  • Lobo, delikates, spartan, jonagold, koksa pomarańczowa, ligol, rubin, gala, golden delicious, idared, mekintosz – idealne do jedzenia na surowo
  • Reneta, antonówka – doskonałe do wypieków
  • Beforest, landsberska, linda, red wealthy, bankroft, boiken, cortland, jonathan – odmiany uniwersalne, nadają do się do jedzenia na surowo i przetwarzania

Jak kupić dobre jabłka?

  • brązowe plamy dyskwalifikują owoc – wykazują działanie rakotowrócze
  • pomarszczona skórka świadczy o nieprawidłowym przechowywaniu
  • szarawy nalot oznacza pleśń, a brązowy grzyba
  • dziurki oznaczają robaczywe owoce
  • błyszcząca skóra może świadczyć o tym, że owoce zostały nabłyszczone i wypolerowane
  • aby mieć pewność, że jabłka nie były pryskane, kupuj je w sklepach eko lub u rolników

Kiedy jabłka mogą szkodzić? 

Jabłka należy umiejętnie kupować, ponieważ te nadpsute mogą dostarczyć do organizmu człowieka mikrotoksyny – substancje niebezpieczne dla zdrowia oraz życia człowieka.

Warto również wspomnieć o tym, że w jedzeniu jabłek należy zachować umiar! Spożywane w dużych ilościach mogą powodować wzdęcia  i bóle brzucha!

I jeszcze jedno! Jabłka jedz rano lub przed południem, dzięki temu zapobiegniesz ich fermentacji.

 

No votes yet.
Please wait...

Author

OczyszczanieJelita.pl

Misją naszego portalu jest popularyzacja wiedzy na temat zdrowia i aktywnego stylu życia. Specjalnie dla Państwa stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdziecie fachowe porady z zakresu zdrowia, dietetyki, sportu oraz urody. Chcemy zachęcić Was do dbania o siebie oraz swoich najbliższych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *