Jak zapobiegać osteoporozie?

by OczyszczanieJelita.pl Posted on 247 views 0 comments

Osteoporoza to bardzo podstępna choroba. Długo nie daje objawów, a jak uderzy to z potężną mocą. Nie bez powodu nazywa się ją podstępną złodziejką kości! Jej najczęstszą odmianą jest osteoporoza pierwotna, będąca naturalną konsekwencją starzenia się organizmu. Występuje u obojga płci. Jednak częściej u kobiet niż u mężczyzn. Szacuje się, że w Polsce ponad 3 mln osób zmaga się z tą chorobą! Do czynników, które zwiększają ryzyko rozwoju choroby zalicza się:

  • nadmierne spożywanie alkoholu
  • palenie papierosów
  • siedzący tryb życia
  • deficyt witaminy D
  • dietę ubogą w wapń

Patrząc na powyższą listę można domyślić się, jakie działania należy podjąć aby uniknąć choroby.

Profilaktyka

Zapobieganie osteoporozie powinniśmy rozpocząć już w okresie wczesnego dzieciństwa! Jest to pewnego rodzaju inwestycja na lata. Inwestycja w to co najważniejsze, czyli w nasze zdrowie! Co nie zmienia faktu, że możemy zacząć działać w każdym wieku! Na początek trochę matematyki, czyli informacji dotyczących zapotrzebowań na wapń, który jak wiadomo jest strażnikiem mocnych kości.

  • 800 mg u dzieci poniżej 10. roku życia,
  • 1000 mg u osób dorosłych i młodzieży,
  • 1500 mg u kobiet ciężarnych, będących w trakcie menopauzy oraz w podeszłym wieku

Najlepszym źródłem wapnia jest jedzenie. Mleko oraz jego przetwory – sery, jogurty itp. W kwestii diety – musisz pamiętać o tym, że niektóre pokarmy zmniejszają wchłanialność wapnia. Uważaj na warzywa zawierające kwas szczawiowy oraz otręby. Należy również unikać mocnej herbaty!!! Równie istotną rolę w profilaktyce osteoporozy odgrywa witamina D. Jej suplementacja stanowi nie lada wyzwanie. Latem jest bezproblemowa – wystarczy spędzić spędzić na słońcu 15-20 minut 2-3 razy w tygodniu i gotowe. Problem pojawia się jesienią i zimą. Dni stają się coraz krótsze, a słońca brak. Wtedy warto zastanowić się nad kupnem syntetycznej witaminy D3 – w formie tabletek lub kropelek. Takie produkty jak jaja – a zwłaszcza żółtka, sardynki, tłuste ryby również mogą okazać się pomocne. Kolejnym ważnym składnikiem jest fosfor, który w dużej mierze odpowiada za prawidłowy przebieg procesu mineralizacji kości. Znajdziesz go w kaszy gryczanej, pełnoziarnistym chlebie oraz orzechach. Nie można nie wspomnieć o aktywności fizycznej, która ma zbawienny wpływ na nasz układ kostno-stawowy. Zaleca się ćwiczenia z obciążeniem, szybki marsz, pływanie oraz pilates. Warto również wiedzieć, że niektóre schorzenia, takie jak: nadczynność tarczycy czy Hashimoto przyspieszają rozwój osteoporozy. Dlatego warto zadbać o odpowiednią diagnozę oraz leczenie.

No votes yet.
Please wait...

Author

OczyszczanieJelita.pl

Misją naszego portalu jest popularyzacja wiedzy na temat zdrowia i aktywnego stylu życia. Specjalnie dla Państwa stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdziecie fachowe porady z zakresu zdrowia, dietetyki, sportu oraz urody. Chcemy zachęcić Was do dbania o siebie oraz swoich najbliższych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *