Jak zapobiegać cukrzycy?

by OczyszczanieJelita.pl Posted on 180 views 0 comments

Cukrzyca należy do grupy chorób metabolicznych. Powstaje w wyniku nieprawidłowej pracy trzustki.
To bardzo podstępna choroba. Okazuje się, że ponad jedna trzecia Polaków nie wie, że ją ma! Działa bezobjawowo. Niestety jest to schorzenie nieuleczane, które wiąże się z wieloma utrudnieniami i ograniczeniami. Dlatego tak ważną rolę odgrywa wczesna profilaktyka. Zapoznajmy się zatem z czynnikami zwiększającymi ryzyko jej wystąpienia.

  • nadwaga i otyłość
  • wysoki poziom cholesterolu
  • niezdrowa dieta – obfitująca w tłuszcze trans
  • nadużywanie alkoholu i papierosów
  • genetyka

Wyróżnia się dwa typy cukrzycy: typu pierwszego oraz drugiego. Pierwszy z nich dotyka w głównej mierze ludzi młodych. Dochodzi tutaj do zniszczenia wysp insulinowych, odpowiedzialnych za produkcję insuliny. Z kolei drugi stanowi konsekwencję niezdrowego stylu życia – otyłości i nadwagi. W tym przypadku trzustka produkuje insulinę, ale w niewystarczających ilościach.

Cukrzyca – jak zapobiegać?

Dieta

Kluczową rolę odgrywa dieta, dzięki której jesteśmy w stanie utrzymać prawidłową masę ciała. Nadwaga determinuje rozwój choroby. Szczególnie niebezpieczny jest nadmiar tkanki tłuszczowej zlokalizowany w okolicy brzucha. Należy zadbać o to, aby w naszym jadłospisie nie zabrakło wystarczającej ilości warzyw i owoców. Stanowią doskonałe źródło witamin, minerałów oraz flawonoidów. Te ostatnie pomagają w produkcji insuliny. Na czarnej liście produktów znajdują się te wysokoprzetworzone, obfitujące w tłuszcze trans. W codziennym menu nie może zabraknąć również zdrowych tłuszczy. Znajdziesz je w oliwie z oliwek, rybach, orzechach oraz w awokado. Warto również wspomnieć o tym, że osoby jedzące produkty pełnoziarniste rzadziej chorują na cukrzycę! Zastanów się wiec nad zmianą pieczywa. Zdrowe odżywianie to jedno. Równie ważny jest ruch!

Aktywność fizyczna

Regularna aktywność fizyczna obniża poziom cukru we krwi oraz zmniejsza  insulinooporność tkanek. Oprócz tego pozwala zachować szczupłą sylwetkę lub zgubić nadmiar kilogramów! Zaleca się regularny wysiłek fizyczny – minimum 30 minut dziennie. Najnowsze badania naukowe donoszą, że regularne spacery są w stanie zmniejszyć ryzyko wystąpienia cukrzycy typu drugiego nawet o 30%.

Używki

Istotnym czynnikiem zwiększającym ryzyko zachorowania na cukrzycę jest palenie papierosów! Osoby uzależnione od nikotyny mają zmniejszoną insulinooporność tkanek. Rezygnacja z wyrobów tytoniowych jest niezbędna!!

Suplementacja 

Ostatnim, aczkolwiek równie ważnym elementem jest suplementacja. Naukowcy dopiero od niedawna zainteresowali się tym tematem. Twierdzą, że niektóra zioła oraz przyprawy mogą zwiększyć skuteczność działań profilaktycznych. A zatem warto zastanowić się nad włączeniem do swojej diety takich produktów jak:

  • cynamon – działa przeciwzapalnie, obniża poziom cukru we krwi, spowalnia proces rozpadu węglowodanów
  • witamina B1 – zapobiega powikłaniom pocukrzycowym, przyspiesza regenerację tkanek
  • kwas alfa-liponowy – zmniejsza szkodliwe działanie stresu oksydacyjnego – obniża poziom cukru we krwi na czczo, chroni przed cukrzycą typu II
  • zielona herbata – zwiększa oporność na insulinę
  • resweratrol – znajdziesz go w niektórych owocach, np. w winogronie. Wykazuje silne działanie antyoksydacyjne
  • chrom – poprawia poziom glukozy we krwi
  • magnez – reguluje ciśnienie krwi oraz wrażliwość na insulinę
No votes yet.
Please wait...

Author

OczyszczanieJelita.pl

Misją naszego portalu jest popularyzacja wiedzy na temat zdrowia i aktywnego stylu życia. Specjalnie dla Państwa stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdziecie fachowe porady z zakresu zdrowia, dietetyki, sportu oraz urody. Chcemy zachęcić Was do dbania o siebie oraz swoich najbliższych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *