Jak sobie radzić z zakwasami?

by OczyszczanieJelita.pl Posted on 105 views 0 comments

Zakwasy – któż ich nie zna? Nie pozwalają nam chodzić, gdy przetrenujemy mięśnie nóg. Nie pozwalają nam się śmiać, gdy przetrenujemy mięśnie brzucha. Innym razem sprawiają nam ból w trakcie podnoszenia rąk. To właśnie one potrafią wyłączyć nas z życia na kilka dni!

Zakwasy – definicja 

Zakwasy, czyli zespół opóźnionego bólu mięśniowego (DOMS – ang. delayed onset muscle soreness) – to naturalna reakcja organizmu na nadmierny wysiłek fizyczny. Pojawiają się zazwyczaj w ciągu 24 h od skończonego treningu. Trwają od 1 do 5 dni. Na DOMS’Y najbardziej narażone są osoby początkujące lub takie, które wracają do trenowania po długiej przerwie. Niestety do tej pory nie udało się ustalić tego, jak dokładnie powstają zakwasy. Jedni twierdzą, że to zasługa rozkładającego się kwasu mlekowego. Inni, że mikrourazów powstających w naszych mięśniach.Bez względu na teorię, jedno jest pewne: zakwasy powodują ból i utrudniają codziennie funkcjonowanie! Na szczęście można z nimi walczyć!

Zakwasy – jak z nimi walczyć? 

Sposobów na zakwasy jest naprawdę wiele. Aczkolwiek żaden z nich nie pomoże nam w 100% pozbyć się bólu, może jedynie go złagodzić.

  • Weź gorący prysznic lub wybierz się na saunę – pod wpływem wysokiej temperatury naczynia krwionośne rozszerzają się, co w znaczący sposób ułatwia usuwanie nadmiaru kwasu mlekowego z organizmu.
  • Kup preparat łagodzący ból mięśni lub taki o działaniu rozgrzewającym – Amol, Fastum, Ben-Gay.
  • Po treningu zjedz posiłek bogaty w aminokwasy – źródłem najlepiej przyswajalnych aminokwasów są jaja, a zatem omlet będzie jak najbardziej wskazany.
  • Zjedz cytrynę – jeżeli zdajesz sobie sprawę z tego, że w trakcie ostatniego treningu dałeś sobie nieźle w kość, po powrocie do domu zjedz jedną cytrynę!
  • Ruszaj się – jak to się mówi – klin klinem! Wiele osób twierdzi, że najlepszym sposobem na zakwasy jest kolejny trening – oczywiście nie tak intensywny jak ten, który doprowadził do ich powstania! W tym przypadku doskonale sprawdzi się pływanie, które pomaga rozluźnić spięte mięśnie.
  • Zadbaj o prawidłowe pH organizmu – postaw na dietę alkalizującą! Jedz kaszę jaglaną,warzywa i owoce, kiełki. Pij świeżo wyciskane soki.
  • Wykonaj masaż – możesz udać się do specjalisty lub wykonać go przy użyciu rollera.
  • Zadbaj o odpowiednią dawkę snu – nasz organizm regeneruje się najszybciej w trakcie snu. Po ciężkim treningu utnij sobie małą drzemkę. Staraj się spać nie krócej niż 6-7 godzin na dobę.

ZAKWASY – jak zapobiegać?

  • Przed rozpoczęciem treningu wykonaj kilkuminutową rozgrzewkę. 5-10 minut będzie w porządku. Możesz pobiegać na bieżni, orbitreku lub przejechać krótki dystans na rowerku stacjonarnym. Dzięki niej podniesiesz temperaturę ciała i przygotujesz mięśnie do wysiłku fizycznego. Staną się one bardziej elastyczne i mniej podatne na uszkodzenia.
  • Nie szalej z intensywnością. Stopniowe zwiększanie obciążeń lub czasu trwania treningu uchroni cię przed zakwasami. Jest to szczególnie ważna informacja dla osób początkujących! Jeżeli do tej pory spędzałeś całe dnie na kanapie nie oczekuj tego, że w trakcie pierwszej wizyty na siłowni pobijesz rekord Guinnessa w podnoszeniu ciężarów. Zacznij od spokojnego treningu cardio połączonego z ćwiczeniami wykorzystującymi ciężar własnego ciała – podnoszenie na drążku, pompki, brzuszki. Musisz przyzwyczaić swoje mięśnie do wysiłku.
  • Rozciąganie – wiele osób pomija ten element treningu – powodem jest zazwyczaj lenistwo lub brak czasu. Błąd! Po skończonych ćwiczeniach należy wykonać dokładny stretching całego ciała – ze szczególnym uwzględnieniem tych partii, które były trenowane w danym dniu.
No votes yet.
Please wait...

Author

OczyszczanieJelita.pl

Misją naszego portalu jest popularyzacja wiedzy na temat zdrowia i aktywnego stylu życia. Specjalnie dla Państwa stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdziecie fachowe porady z zakresu zdrowia, dietetyki, sportu oraz urody. Chcemy zachęcić Was do dbania o siebie oraz swoich najbliższych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *