Jak dbać o kręgosłup?

by OczyszczanieJelita.pl Posted on 187 views 0 comments

Kręgosłup odgrywa bardzo ważną rolę w naszym organizmie. Stanowi pewnego rodzaju rusztowanie podtrzymujące całe ciało. Warto również wspomnieć o tym, że wewnątrz niego przebiega rdzeń kręgowy umożliwiający swobodne poruszanie tułowiem czy głową. To właśnie dzięki niemu możemy wykonywać ruchy boczne, obrotowe, obowodzenia, zgięcia oraz prostowania. Niestety na co dzień zupełnie o tym zapominamy. Brak ruchu, nieprawidłowa postawa, wielogodzinne przesiadywanie przed monitorem komputera lub telewizora – to tylko niektóre z grzeszków, które fundujemy naszemu kręgosłupowi każdego dnia! Jak zatem o niego zadbać i cieszyć się życiem bez bólu?

Miejsce pracy

Zacznijmy od miejsca, w którym spędzamy najwięcej czasu – czyli od pracy. Jest to bardzo szerokie zagadnienie, jednak przestrzegając kilku podstawowych zasad możemy uchronić się przed dokuczliwymi dolegliwościami, takimi jak: rwa kulszowa, lumbago czy stenoza lędźwiowa. Musimy zacząć od wdrożenia wiedzy na temat prawidłowej postawy ciała. Plecy wyprostowane, pępek wciągnięty, stopy na podłodze, nogi zgięte w kolanach pod kątem prostym, łokcie przy sobie, głowa prosto. Biodra przesunięte do końca siedziska. Łopatki przylegające do oparcia. Zwróć uwagę na to jak wygląda Twoje krzesło. Dobrze byłoby, gdyby:

  • miało regulowaną wysokość
  • miało regulowane podłokietniki
  • miało regulację wysokości oparcia

Górna krawędź monitora komputera powinna znajdować się na wysokości Twoich oczu, tak aby przeczytać to co się na nim znajduje bez konieczności nachylania szyi.W tym celu warto zakupić specjalistyczną podkładkę lub podłożyć pod ekran kilka książek. A co zrobić, gdy nasza praca sprowadza się głównie do stania? W tym przypadku należy zadbać przede wszystkim o odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Blat, lada czy taśma produkcja nie powinny znajdować się zbyt nisko, ponieważ to wymusza garbienie się i schylanie. Staraj się nie podpierać. Co jakiś czas przenoś ciężar ciała z jednej nogi na drugą – w ten sposób unikniesz przeciążenia. Zadbaj również o prawidłową postawę ciała. Trzymaj prosto nie tylko plecy, ale również głowę! Gdy podnosisz coś z ziemi rób to w taki sam sposób jak zawodowi sportowcy! Ugnij nogi, wyprostuj plecy, trzymaj ciężar blisko ciała.

Aktywność fizyczna

Brak aktywności fizycznej sprzyja otyłości, a ta z kolei prowadzi do problemów z kręgosłupem. Nasze plecy nie lubią stagnacji.Kochają pływanie, bieganie i jazdę na rowerze! W zachowaniu zdrowia nie pomogą takie dyscypliny jak kulturystyka czy boks. Należy również wykluczyć te, które prowadzą do jego bezpośredniego obciążenia: wioślarstwo, lekkoatletyka, gimnastyka artystyczna.

Postawa ciała

Nie garb się! Stój prosto – zawsze na dwóch nogach! Staraj się nie podpierać! W trakcie wykonywania jakiegokolwiek ruchu wciągnij pępek – brzmi śmiesznie, ale naprawdę działa! Ten trik zadba o prawidłową stabilizację Twojego kręgosłupa!

Dobry materac to podstawa!

Unikaj tego, który się zapada! Wybierz ten twardszy – aczkolwiek nie taki, który będzie powodował dyskomfort. Postaraj się nie spać w pozycji embrionalnej!

 

Unikaj stresu!

Physis zależy od psyche – pamiętaj o tym! Problemy dnia codziennego mogą powodować ból pleców. Dlatego musisz zadbać o relaks! Odpowiednie ćwiczenia oraz techniki oddechowe mogą Ci w tym pomóc!

 

No votes yet.
Please wait...

Author

OczyszczanieJelita.pl

Misją naszego portalu jest popularyzacja wiedzy na temat zdrowia i aktywnego stylu życia. Specjalnie dla Państwa stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdziecie fachowe porady z zakresu zdrowia, dietetyki, sportu oraz urody. Chcemy zachęcić Was do dbania o siebie oraz swoich najbliższych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *