Jak dbać o jelita?

by OczyszczanieJelita.pl Posted on 51 views 0 comments

Wzdęcia, zaparcia, biegunki, zmiany skórne, a nawet problemy ze snem – to pierwsze objawy problemów z jelitami. Twój organizm sygnalizuje, że powinnaś o nie zadbać. Jak to zrobić? Zmienić dietę? A może zapisać się na zabieg hydrokolonoterapii – oczyszczania jelit?

Jelita – krótka charakterystyka 

Układ pokarmowy to bardzo złożony element ludzkiego organizmu, a jelita odgrywają w nim znaczącą rolę. Dzieli się na dwie części:

  • jelito cienkie
  • jelito grube

Jelito cienkie rozdrabnia pokarm w taki sposób, aby nasze ciało mogło zaabsorbować składniki odżywcze w nim zawarte. Z kolei jelito grube przekształca pozostałości w kał. By proces ten przebiegał sprawnie, potrzebna jest znacząca ilość zdrowych kosmków jelitowych, stanowiących naturalną barierę ochronną dla szkodliwych wirusów oraz bakterii. Niestety część z nich niszczymy na własne życzenie, stosując dietę bogatą w produkty wysokoprzetworzone. A później dziwimy się, że nasz wygląd czy samopoczucie pozostawiają wiele do życzenia. Jelita odpowiadają za odporność naszego organizmu, nastrój, temperament a nawet trądzik czy ADHD u dzieci!

Jak zadbać o jelita?

Różne metody leczenia zdadzą się na nic, jeśli nie zadbamy o naszą dietę! W procesie regeneracji oraz szeroko rozumianego zdrowienia znaczącą rolę odgrywają świeże warzywa i owoce będące źródłem błonnika. Błonnik działa niczym miotełka. Wymiata z naszych jelit wszystko to, co niepotrzebne, złe lub szkodliwe. Nie możemy również zapomnieć o wodzie mineralnej, która oczyści organizm z toksyn. Taki duet warto przekształcić w tercet. W tym celu należy zakupić probiotyk – specjalistyczny suplement diety zawierający w składzie szczepy bakterii probiotycznych, których zadaniem jest przywrócenie prawidłowej mikroflory jelit. A może jednak w kwartet? Rola aktywności fizycznej w profilaktyce jelit jest nieoceniona!

SZCZEGÓŁOWE WYTYCZNE – co jeść, jak ćwiczyć? 

Dieta

Nasze jelita nie lubią cukru, drożdży, kawy, fast foodów, wieprzowiny oraz chemicznych dodatków do żywności: wszelkiego rodzaju E250. Kochają za to:

  • produkty pełnoziarniste
  • świeże warzywa i owoce
  • fermentowane produkty mleczne
  • kiszonki
  • ocet jabłkowy
  • grzyby reishi
  • fermentowane produkty sojowe

Ubóstwiają również tanie i ogólnodostępne prebiotyki – nie mylić z probiotykami!!! Zaliczamy do nich:

  • czosnek
  • cebulę
  • jabłka
  • banany
  • karczochy
  • pora
  • marchew
  • babkę jajowatą
  • łuskę gryczaną

Posiłki należy jeść powoli, dokładnie przeżuwając pokarm. To wielki ukłon w stronę jelit- w ten sposób ułatwiamy im proces trawienia.

Aktywność fizyczna

Jelita kochają sport! Sport wspomaga ich perystaltykę oraz ułatwia wypróżnianie. Jest to szczególnie ważna informacja dla osób zmagających się z zespołem jelita drażliwego, a konkretnie z zaparciową postacią tej choroby. Badania dowodzą, że regularna aktywność fizyczna jest w stanie w znaczący sposób poprawić komfort życia pacjentów. Zaleca się wykonywanie 3-5 treningów tygodniowo.

Aktywność pobudzająca perystaltykę jelit:

  • bieganie
  • jazda na łyżwach
  • pływanie
  • jazda na rowerze
  • jumping
  • jazda na rolkach
  • nordic walking
  • jogging

Probiotyki 

Jelita zamieszkują miliony bakterii – dobrych i złych. Nam zależy na przewadze tych pierwszych, dlatego lekarze zalecają regularną suplementację probiotyczną. Pozwala ona zachować dobrą kondycję jelit. Tego typu preparaty są dostępne bez recepty. Bez problemu znajdziecie je w każdej aptece.

No votes yet.
Please wait...

Author

OczyszczanieJelita.pl

Misją naszego portalu jest popularyzacja wiedzy na temat zdrowia i aktywnego stylu życia. Specjalnie dla Państwa stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdziecie fachowe porady z zakresu zdrowia, dietetyki, sportu oraz urody. Chcemy zachęcić Was do dbania o siebie oraz swoich najbliższych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *