Higiena snu. Jak wstać wypoczętym?

by OczyszczanieJelita.pl Posted on 176 views 0 comments

Sen stanowi jeden z najważniejszych elementów życia człowieka. Ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie oraz codziennie funkcjonowanie. W trakcie snu obniża się temperatura ciała, praca narządów wewnętrznych ulega spowolnieniu. Przychodzi czas na odpoczynek i regenerację. Niestety nie zawsze tak jest. Niektórzy z nas przeżywają wieczorem prawdziwy koszmar! Problemy z zasypianiem potrafią być naprawdę irytujące. Leżysz w łóżku, nerwowo spoglądasz na zegarek, chcesz zasnąć, a nie możesz! Budzisz się zmęczona i niewyspana. Czepiasz się wszystkich dookoła, jesteś mniej produktywna w pracy. Czy można temu jakoś zaradzić? Czy można w naturalny sposób pokonać problemy ze snem?

Rola snu w życiu człowieka

Niektórzy ludzie uważają, że sen to strata czasu. Twierdzą, że to właśnie przez niego nie są w stanie wypełnić wszystkich obowiązków. W dzisiejszym świecie dochodzi bardzo często do zatarcia granicy pomiędzy nocą a dniem. Ludzie traktują dobę jako całość. To bardzo duży błąd! Badania naukowe donoszą, że sen ma ogromny wpływ na kondycję naszego zdrowia! A jego niedobór może doprowadzić szybciej do śmierci niż głód!

Wystarczą dwie-trzy nieprzespane noce, aby poziom naszej koncentracji oraz samopoczucia spadł do poziomu zera. Nie możemy się na niczym skupić, jesteśmy rozdrażnieni, czujemy się tak jakby rozkładała nas grypa. Niedobór snu obniża odporność organizmu oraz zwiększa ryzyko wystąpienia urazów i wypadków.

Sen to moment regeneracji. Układ nerwowy zostaje całkowicie wyłączony. Mięśnie stają się bardziej rozluźnione, oddech spokojniejszy, nerki usuwają z organizmu nadmiar toksyn, zmniejsza się wydzielanie hormonu stresu. Organizm odbudowuje się na poziomie fizycznym oraz psychicznym.

 

Przyczyny bezsenności

  • zaburzenia psychiczne
  • nadużywanie kofeiny
  • przyjmowanie środków pobudzających
  • stres
  • silne emocje
  • tłusta dieta
  • drzemki w ciągu dnia
  • zaburzenia wydzielania melatoniny
  • przyjmowanie niektórych leków
  • siedzący tryb życia
  • zmienne godziny snu
  • korzystanie z urządzeń elektronicznych przed pójściem spać
  • niektóre choroby: astma, nadciśnienie tętnicze, nadczynność tarczycy, refluks, zespół niespokojnych nóg

Zasady higieny snu

  • Stała godzina snu – kładziemy się i wstajemy o tej samej porze.
  • Czas trwania snu – 6-9 godzin.
  • Sypialnia powinna być zaciemniona, wyciszona oraz dobrze wywietrzona.
  • Bezpośrednio przed pójściem spać unikaj silnych emocji – nie oglądaj horrorów, nie czytaj kryminałów, nie kłóć się z bliskimi.
  • Zjedz kolację na trzy godziny przed pójściem spać.
  • Przed pójściem spać unikaj niebieskiego światła, które jest emitowane przez monitory oraz ekrany LCD.
  • Nie przenoś pracy do sypialni – nie korzystaj w łóżku z laptopa.
  • Przed pójściem spać nie pij alkoholu oraz kawy, nie pal papierosów.

Drzemka

Problemy z zasypianiem mogą być spowodowane zbyt dużą ilością drzemek w ciągu dnia. Lekarze zalecają tylko jedną – taką, która trwa maksymalnie 45 minut. A zatem zanim udasz się na popołudniową sjestę, nastaw budzik!

Ile snu potrzebujesz?

Przyjęło się mówić, że osiem godzin to optymalna dawka snu. Tymczasem okazuje się, że to nieprawda. Amerykańska organizacja National Sleep Foundation przeanalizowała setki badań naukowych dotyczących snu. Na ich podstawie ustaliła, jaka jest odpowiednia długość snu dla poszczególnych grup wiekowych.

  • Noworodki (0 – 3 miesięcy): 14-17 godzin dziennie
  • Niemowlęta (4 – 11 miesięcy): 12-15 godzin dziennie
  • Małe dzieci (1 – 2 lata): 11-14 godzin dziennie
  • Dzieci w wieku przedszkolnym: (3 – 5 lat) 10-13 godzin dziennie
  • Dzieci w wieku szkolnym (6 -13 lat): 9-11 godzin dziennie
  • Nastolatki (14 – 17 lat): 8-10 godzin dziennie
  • Młodsze osoby dorosłe (18 – 25 lat): 7-9 godziny dziennie
  • Dorośli (26 – 64): 7 – 9 godzin dziennie
  • Osoby starsze (65 lat +) 7-8 godziny dziennie
No votes yet.
Please wait...

Author

OczyszczanieJelita.pl

Misją naszego portalu jest popularyzacja wiedzy na temat zdrowia i aktywnego stylu życia. Specjalnie dla Państwa stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdziecie fachowe porady z zakresu zdrowia, dietetyki, sportu oraz urody. Chcemy zachęcić Was do dbania o siebie oraz swoich najbliższych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *