Dieta IIFYM – jedz co chcesz i chudnij!

by OczyszczanieJelita.pl Posted on 41 views 0 comments

Z czym kojarzy Ci się słowo „dieta”? Z restrykcjami? Z wyrzeczeniami? A może z kurczakiem i ryżem? To już przeszłość. Światem odchudzania zawładnęła metoda IIFYM. Skąd się wzięła? Na czym polega? Czemu zawdzięcza swoją popularność? Sprawdźmy!

IIFYM

Metoda IIFYM przywędrowała do nas ze Stanów Zjednoczonych. Jej pomysłodawcą jest znany kulturysta Layne Norton, a przy okazji naukowiec! Czy osobie z takim tytułem wypada zachęcać do jedzenia słodyczy? Przecież cukier to biała śmierć! Prowadzi do otyłości i miażdżycy! Jak wszystko co jedzone jest w nadmiarze – z takiego właśnie założeniach wychodzi Norton, zalecając swoim podopiecznym wliczanie ulubionych przekąsek w tzw. „makro”. Stąd też skrót – IIFYM- If it fits your macro.

Jedz co chcesz i chudnij 

Zgodnie z założeniami diety IIFYM jakość jedzenia nie ma aż tak wielkiego znaczenia, jak Twoje dziennie zapotrzebowanie na białka, węglowodany i tłuszcze. Najprościej mówiąc, to Ty decydujesz w jaki sposób zapełnisz bilans. Ryżem z kurczakiem czy hamburgerem z frytkami. Tak więc, aby wprowadzić IIFYM w życie nie musisz gnać do najbliższego spożywczaka po fit zakupy, a jedynie obliczyć swoje zapotrzebowanie energetyczne. Załóżmy, że aby schudnąć potrzebujesz 2000 kalorii. Możesz zjeść pięć posiłków dziennie składających się z piersi kurczaka, ryżu, pełnoziarnistego pieczywa itp. lub zjeść 40- centymetrowa pizzę, która ma dokładnie 1980 kcal. Teraz już wiesz skąd się wzięły te wszystkie chwytliwe nagłówki, typu: przez miesiąc żywił się McDonaldzie i schudł! Pytanie brzmi: czy zrobił to zdrowo?

Nie ma się co oszukiwać, słodycze i fast foody to puste kalorie. Próżno w nich szukać pełnowartościowego białka czy kwasów Omega 3….  Zresztą, sam się zastanów – czy po zjedzeniu hamburgera czujesz się syty i najedzony? No właśnie… Do tego wszystkiego dochodzą jeszcze kwestie zdrowotne. Nadmiar tłuszczów trans i cukru źle wpłynie na nasze zdrowie. Dodatkowo musisz liczyć się z tym, że na śmieciowym jedzeniu nie zbudujesz wysokiej jakości masy mięśniowej!

IIFYM – zdrowa granica

Przypuszczam, że nie polubisz mnie za to, co teraz napiszę… Ale…. nie jestem zwolennikiem diety IIFYM. Aczkolwiek uważam, że dobra dieta to taka, którą jesteśmy w stanie utrzymać przez całe życie. No sam pomyśl, wyobrażasz sobie Boże Narodzenie bez ukochanego makowca? Wielkanoc bez mazurka? Ja też nie. Dlatego namawiam Cię do wprowadzenia w życie zasady 80/20, która stanowi pewnego rodzaju modyfikację oryginalnego IIFYM. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w dalszej części tekstu.

IIFYM – zdrowa modyfikacja 

W myśl reguły 80/20 Twoja dieta powinna składać się w 80% z produktów zdrowych i pełnowartościowych, a w 20% z zachcianek. Brzmi sensownie, prawda? A do tego działa! Ten kompromis pomoże schudnąć niejednej osobie. Wróćmy do wcześniejszej sytuacji. Aby zrzucić kilogramy musisz jeść 2000 kalorii, a zatem Twój rozkład posiłków powinien wyglądać tak:

  • 1600 kalorii – zdrowe produkty
  • 400 kalorii – zachcianki

400 kalorii na zachcianki!! Dasz wiarę? Możesz zjeść prawie całą czekoladę, a przy tym chudnąć!

U kogo sprawdzi się metoda 80/20?

  • u osób, które chcą liczyć kalorie
  • u osób, które oczekują trwałych rezulatatów
  • u osób, dla których dieta stanowi styl życia
  • u osób, które nie wyobrażają sobie życia bez ulubionych przekąsek

To idealne rozwiązanie dla tych, którzy chcą jeść rozsądnie i  bez wyrzutów sumienia. Jeden batonik nie przekreśli Twoich starań. Wręcz przeciwnie! Zaspokoi ochotę na słodycze i pozwoli uniknąć napadu wilczego głodu! A przede wszystkim efektu jojo! Pamiętaj jednak o tym, aby zasada 80/20 nie zmieniła się w 20/80. 😉

No votes yet.
Please wait...

Author

OczyszczanieJelita.pl

Misją naszego portalu jest popularyzacja wiedzy na temat zdrowia i aktywnego stylu życia. Specjalnie dla Państwa stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdziecie fachowe porady z zakresu zdrowia, dietetyki, sportu oraz urody. Chcemy zachęcić Was do dbania o siebie oraz swoich najbliższych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *