Dieta Fodmap

by OczyszczanieJelita.pl Posted on 369 views 0 comments

Wzdęcia, zaparcia, biegunki, bóle brzucha, głośne przelewanie – brzmi znajomo? Dolegliwości żołądkowo-jelitowe dotyczą coraz większej liczby Polaków, a zespół jelita drażliwego stał się chorobą współczesnych czasów. I nie ma się czemu dziwić. Dzisiejszy styl życia sprzyja jej powstawaniu.

  • stres
  • jedzenie w biegu

Jak z nią walczyć? Przypadłość ta jest niezwykle trudna zarówno w diagnozie, jak i w leczeniu. Śródki przeciwbólowe mogą przynieść szybką ulgę, ale stosowane w nadmiarze tylko pogorszą kondycję jelit. Dlatego najbezpieczniejszym i najlepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie zmian w diecie oraz stylu życia, które pomogą poprawić codzienny komfort życia.

Fodmap

Dieta stworzona z myślą o osobach zmagających się z IBS. Za jej pomysłodawców uważa się profesora Petera Gibsona oraz dr Jane Muir. Sprowadza się przede wszystkim do eliminacji produktów zawierających:

  • fruktozę
  • laktozę
  • fruktany
  • alkohole polihydroksylowe
  • słodziki

Substancje te fermentują w naszych jelitach i przyczyniają się do wzmożonej produkcji dwutlenku węgla znajdującej odzwierciedlenie w nawracających biegunkach, wzdęciach oraz bólach brzucha. Uznaje się więc, że dieta wykluczająca te substancje jest skuteczną formą leczenia tej przypadłości. Przynosi zauważalną poprawę jakości życia u ponad 75% pacjentów.

dieta Fodmap – etapy 

Już na samym początku warto podkreślić, że diety nie należy stosować przez całe życie! Wykazuje ona bowiem charakter stricte leczniczy. Ma na celu zminimalizować dokuczliwe objawy IBS, które dają w kość szczególnie w początkowej fazie choroby.

Etap I – 6-8 tygodni 

W pierwszym etapie diety zaleca się wykluczenie produktów wysokowęglowodanowych zawierających duże ilości fodmap. Mam na myśli:

  • pieczywo oraz wszelkiego rodzaju dania mączne: kluski, ciasta, ciastka, naleśniki, słodkie bułki
  • warzywa: cebula, kalafior, brokuły, buraki, czosnek, szparagi, bób, soja, fasola
  • owoce: jabłka, gruszki, morele, śliwki, arbuz, nektarynki, brzoskwinie, owoce suszone
  • słodycze i słodziki
  • produkty mleczne: ser, jogurt, twaróg, mleko, śmietana, lody
  • napoje słodzone cukrem lub słodzikami
  • orzechy i nasiona

Etap II 

Polega na powolnym wprowadzaniu do diety produktów zawierających fodmap. Pozwala na szczegółową identyfikację produktów, które wywołują u nas problemy żołądkowo-jelitowe. Ze względu na strach przed nawracającymi objawami IBS wiele osób rezygnuje z jej wprowadzenia, co jest karygodnym błędem! Przedłużanie pierwszej fazy może doprowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, w tym m.in. osłabienia mikroflory jelitowej. II etap odgrywa zasadniczą rolę – pozwala dokładnie zidentyfikować listę produktów, które nam szkodzą.

Najważniejszą zasadą jest stopniowe wprowadzenie fodmap. Oznacza to, że w pierwszym tygodniu wprowadzamy, np. tylko fruktozę.

dieta fodmap – na co zwrócić uwagę?

Istotną sprawą jest czytanie etykiet. Cebula i czosnek często dodawane są do mieszanek przypraw lub po prostu gotowych dań sprzedawanych w marketach. Podobnie jest w przypadku substancji słodzących. Znajdziemy je w keczupie, musztardzie, ogórkach konserwowych oraz wielu innych produktach. Należy zachować czujność!

No votes yet.
Please wait...

Author

OczyszczanieJelita.pl

Misją naszego portalu jest popularyzacja wiedzy na temat zdrowia i aktywnego stylu życia. Specjalnie dla Państwa stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdziecie fachowe porady z zakresu zdrowia, dietetyki, sportu oraz urody. Chcemy zachęcić Was do dbania o siebie oraz swoich najbliższych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *