Dieta Dukana – dlaczego budzi tyle kontrowersji?

by OczyszczanieJelita.pl Posted on 130 views 0 comments

Pierre Dukan – to chyba jeden z najpopularniejszych doktorów na świecie. Swoją sławę zawdzięcza diecie białkowej, która absolutnie zrewolucjonizowała podejście do odchudzania. Jednak czy wyeliminowanie z jadłospisu węglowodanów i tłuszczów jest zdrowy? Czy to dobry sposób na odchudzanie? Dobry i konieczny?

Dieta Dukana

Główną zasadą diety Dukana jest zwiększenie ilości białka w diecie przy jednoczesnym ograniczeniu pozostałych makroskładników. Składa się z czterech faz.

Faza I (faza ataku) – gwarantuje szybki, a zarazem bardzo spektakularny spadek wagi. Czas jej trwania zależy tak naprawdę od naszej masy ciała oraz od tego, ile chcielibyśmy schudnąć.

  • 5 kilogramów – pierwszy etap trwa 2 dni
  • 10 kilogramów – pierwszy etap trwa 3 dni
  • 20 kilogramów – pierwszy etap trwa 5 dni
  • 40 kilogramów i więcej – pierwszy etap trwa maksymalnie 10 dni

W tym czasie jemy tylko produkty proteinowe! Bezwzględnie wystrzegamy się węglowodanów! Poniżej znajdziesz listę tych dozwolonych:

  • cielęcina
  • wołowina
  • drób
  • ryby
  • owoce
  • chudy nabiał
  • herbata, kawa, napije light
  • przyprawy: sól, pieprz, natka pietruszki, oregano, tymianek, bazylia

Faza II (faza naprzemienna) – ma doprowadzić do uzyskania wymarzonej wagi. Trwa do momentu jej osiągnięcia. Polega na przemiennym jedzeniu warzyw i protein. Przykład:

3/3 – przez pierwsze trzy dni tygodnia jemy tylko i wyłącznie proteiny, a w kolejnych dołączamy do nich dozwolone warzywa. I tak wkoło – aż do momentu schudnięcia. Poniżej znajdziesz listę produktów, które możesz spożywać w trakcie trwania II fazy diety dr Dukana:

  • wszystkie produkty dozwolone w trakcie fazy uderzeniowej
  • pomidory
  • ogórki
  • rzodkiewka
  • papryka
  • marchew
  • szpinak
  • brokuły
  • pieczarki
  • por
  • seler
  • cukinia

Faza III (faza utrwalenia osiągniętej wagi) – czas jej trwania jest adekwatny do liczby zrzuconych kilogramów. Zakłada się, że na każdy jeden zrzucony kilogram przypada 10 dni. Jeżeli zatem, schudłaś 10 kilogramów, faza ta powinna trwać 100 dni.

Teraz możesz sobie pozwolić na bardziej zróżnicowany jadłospis. Jesz wszystkie produkty z poprzednich faz + jedna porcja owoców dziennie,  2 kromki pełnoziarnistego chleba dziennie,  2 razy w tygodniu wybrane produkty skrobiowe (makaron, ryż, ziemniaki, kukurydza, kasza) . Masz również prawo do tzw. uczty. Dwa razy w tygodniu możesz pozwolić sobie na obiad z deserem.

Faza IV (stabilizacja wagi) – możesz odetchnąć z ulgą. Aczkolwiek nie do końca. Dukan będzie Ci towarzyszyć przez całe Twoje życie! Musisz zarezerwować dla niego jeden dzień w tygodniu. Dzień, w którym będziesz jeść same proteiny.

Dlaczego dieta Dukana zyskała taką popularność?

  • Brak ograniczeń – większości z nas, dieta kojarzy się z restrykcjami, liczeniem kalorii czy odmierzaniem porcji. Tymczasem na Dukanie nie trzeba tego robić. Wystarczy trzymać się listy produktów i jeść do syta!
  • Zawrotne tempo odchudzania – osoby z dużą nadwagą chudną w zastraszającym tempie. Pierwsza faza daje spadki rzędu 10 kg!! 10 kg w 10 dni. Robi wrażenie, prawda?

Dlaczego dieta Dukana jest niebezpieczna?

  •  Szybkie gubienie wagi wcale nie jest zdrowie. Może doprowadzić do licznych niedoborów oraz poważnie zaburzyć funkcjonowanie organizmu. Zawroty głowy, zaparcia – to pryszcz! Zanik miesiączki, bezpłodność – tutaj zaczynają się schody.
  • Zasady diety dr Dukana są sprzeczne z zasadami zdrowego żywienia WHO. Zbilansowana dieta polega na dostarczaniu organizmowi wszystkich niezbędnych składników pokarmowych: białka, węglowodanów oraz tłuszczów!
  • Podaż białka w diecie powinna oscylować na granicy 15-20%. Tymczasem w diecie Dukana jest dwa razy wyższa!
  • Kwasica ketonowa, osteoporoza, niewydolność nerek, miażdżyca, dna moczanowa, hiperwitaminoza – z takimi schorzeniami zmagają się osoby stosujące dietę Dukana.

Dieta Dukana – czy warto ją stosować?

W ogólnym rozrachunku, dieta Dukana ma więcej wad niż zalet. Owszem zwraca uwagę na rolę białka w procesie odchudzania, nakłania do regularnych posiłków. Aczkolwiek to za mało. Kilogramy tracimy kosztem własnego zdrowia oraz samopoczucia! Zachęcam zatem do zmiany nawyków żywieniowych, które:

  • zapewniają trwałe efekty odchudzania
  • nie wiążą się z restrykcyjnymi ograniczeniami
  • gwarantują zdrowie i dobre sampoczucie
No votes yet.
Please wait...

Author

OczyszczanieJelita.pl

Misją naszego portalu jest popularyzacja wiedzy na temat zdrowia i aktywnego stylu życia. Specjalnie dla Państwa stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdziecie fachowe porady z zakresu zdrowia, dietetyki, sportu oraz urody. Chcemy zachęcić Was do dbania o siebie oraz swoich najbliższych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *