Czy można ćwiczyć w ciąży?

by OczyszczanieJelita.pl Posted on 97 views 0 comments

„Zostaw”, „nie ruszaj”, „nie dźwigaj”, „musisz dużo odpoczywać” – wszyscy wiemy, że ciąża to nie choroba a i tak nagminnie powtarzamy te słowa. Czy słusznie? I tak i nie. Z jednej strony są one wyrazem troski, a z drugiej pozbawioną argumentów paplaniną. Nie ma żadnych przeciwwskazań do uprawiania sportu w trakcie ciąży. Oczywiście pod warunkiem, że nie jest zagrożona!! Sport przygotowuje ciało do porodu oraz pozytywnie wpływa na przebieg całej ciąży. Zresztą wystarczy spojrzeć na Annę Lewandowską – mam wrażenie, że to ona jako pierwsza w Polsce pokazała merytoryczne podejście do tego tematu. Udowodniła, że można być aktywną przyszłą mamą! Warto wziąć z niej przykład!

Obalamy mity

Nie trzeba zalegać dziewięciu miesięcy na kanapie i jeść za dwoje. Ten wyjątkowy czas należy poświecić na dbanie o siebie i swoje zdrowie, co z pewnością nie sprowadza się do wcinania fast-foodów oraz nicnierobienia. Wraz z pojawieniem się dwóch kresek na teście ciążowym, Twoje ciało staje się domem dla rosnącego płodu. Chyba zgodzisz się ze mną, że powinien panować w nim ład i porządek. Odpowiednio skomponowane menu sprawi, że lepiej zniesiesz przebieg ciąży, uchronisz się przed nadmiernym przyrostem wagi oraz dostarczysz maleństwu wszystkim niezbędnych witamin i minerałów.

Co jeść?

  • tłuste ryby
  • chude mięso
  • warzywa i owoce
  • dobre węglowodany: kasze, pełnoziarnisty chleb, ryż, ziemniaki, płatki owsiane
  • fermentowane produkty mleczne
  • jaja
  • orzechy i nasiona

A czego unikać?

  • surowe mięso
  • surowe ryby
  • surowe jaja
  • sery pleśniowe
  • kawa
  • mocna herbata
  • napoje gazowane

Już wiesz, co jeść a czego unikać. Teraz przyszedł czas na to, abyś zrozumiała że nie musisz ciągle leżeć! Możesz nawet ruszyć ręką czy tam nogą. 😉 Większość z nas zaraz po usłyszeniu tej radosnej nowiny: „jest pani w ciąży”, wybiera się na zwolnienie lekarskie – tak na wszelki wypadek. W końcu w ciąży nie można się przemęczać! To prawda. Co nie zmienia faktu, iż można normalnie funkcjonować! Pracować, spotykać się ze znajomymi, ćwiczyć i robić zakupy. Oczywiście pod warunkiem, że przyszła mama jest zdrowa a ciąża nie jest zagrożona!

Dlaczego warto ćwiczyć w trakcie ciąży? 

  • aktywność fizyczna zmniejsza dolegliwości ciążowe: ból pleców, obrzęki itd.
  • aktywność fizyczna zwiększa świadomość własnego ciała, co jest bardzo istotną sprawą podczas porodu
  • aktywność fizyczna ułatwia poród
  • aktywność fizyczna ułatwia powrót do formy po ciąży
  • aktywność fizyczna zapobiega zaparciom, rozstępom, wadom postawy, przedwczesnemu rozwiązaniu oraz depresji poporodowej
  • aktywność fizyczna poprawia nastrój
  • aktywność fizyczna zwiększa laktacje
  • aktywność fizyczna zwiększa przepływ krwi w łożysku
  • noworodki mam uprawiających sport dostają więcej punktów w skali Apgar, rzadziej chorują, szybciej się rozwijają, nie mają problemów z utrzymaniem prawidłowej masy ciała

Co ćwiczyć i kiedy ćwiczyć?

Ćwiczenia przyszłej mamy powinny być dostosowane do jej kondycji zdrowotnej oraz trymestru ciąży, w którym aktualnie przebywa. Aczkolwiek przed przystąpieniem do jakiekolwiek aktywności fizyczne należy:

  • skonsultować się z lekarzem prowadzącym!

Pierwszy trymestr ciąży

Pierwszy trymestr ciąży to szczególny czas. Co prawda brzuszka jeszcze nie widać, ale ryzyko poronienia jest naprawdę wysokie. Dlatego w tym okresie zaleca się tylko i wyłącznie spacery połączone z ewentualnymi ćwiczeniami rozciągającymi. Jedynie osoba, która przed zajściem w ciążę trenowała regularnie, może pozwolić sobie na ciut więcej.

drugi trymestr ciąży

Od drugiego trymestru można postawić na ćwiczenia bardziej wymagające, modelujące figurę. Środek ciężkości zostaje przeniesiony ku przodowi, co może powodować bóle w okolicy krzyżowej i lędźwiowej kręgosłupa, dlatego powinnaś skupić się na treningu dna miednicy. Koniecznie zrezygnuj z brzuszków! Ulgę przyniesie wizyta na basenie.

trzeci trymestr ciąży

Wiele kobiet w tym okresie doświadcza uczucia zmęczenia oraz bólu kręgosłupa. Dolegliwości te zniwelują regularne ćwiczenia relaksacyjne. Idealnym rozwiązaniem będzie Pilates.

Sporty zalecane w ciąży

  • spacery
  • pływanie
  • aqua aerobic
  • joga
  • body ball
  • jazda na rowerze stacjonarnym do 3 km
  • ćwiczenia mięśni Kegla

Sporty wykluczone w ciąży

W ciąży zabronione jest uprawianie jakichkolwiek sportów urazowych. Każda dyscyplina, która może doprowadzić do upadku, uderzenia czy nadmiernego wycieńczenia organizmu jest bezwzględnie zakazana! Troska o zdrowie to priorytet! Jeśli więc przed zajściem w ciążę trenowałaś boks, przerzuć się na coś lżejszego… 😉

  • koszykówka, siatkówka, piłka ręczna oraz pozostałe spory zespołowe
  • bieganie długodystansowe
  • jazda na rowerze
  • narciarstwo
  • jazda na rolkach lub łyżwach
  • gra w tenisa
  • surfing
  • żeglowanie
  • podnoszenie ciężarów

Przeciwwskazania do uprawiania sportu w ciąży

  • nadciśnienie
  • cukrzyca
  • krwawienia
  • anemia
  • ryzyko przedwczesnego porodu
  • zapalenie nerek
  • infekcje wirusowe oraz bakteryjne
  • choroby serca

Ćwiczenia w ciąży – kiedy powiedzieć sobie dość?

Niezależnie od rodzaju wykonywanej aktywności Twoje ciało może samo zasygnalizować, że pora odpuścić. Możesz wtedy czuć:

  • mdłości
  • zawroty głowy
  • przyspieszone bicie serca
  • zmęcznie
  • skrócony oddech
  • intensywny ból w plecach bądź macicy
No votes yet.
Please wait...

Author

OczyszczanieJelita.pl

Misją naszego portalu jest popularyzacja wiedzy na temat zdrowia i aktywnego stylu życia. Specjalnie dla Państwa stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdziecie fachowe porady z zakresu zdrowia, dietetyki, sportu oraz urody. Chcemy zachęcić Was do dbania o siebie oraz swoich najbliższych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *