Czy chleb tuczy?

by OczyszczanieJelita.pl Posted on 73 views 0 comments

Wokół odchudzania narosło wiele mitów. Jednym z najbardziej popularnych jest konieczność wyeliminowania pieczywa z diety. Z czego z pełną świadomością nie polecam! Przyjęło się mówić, że:

  • chleb tuczy
  • kromkę zwykłego razowca należy zastąpić pieczywem chrupkim

Najwyższa pora ustalić fakty, a nie powielać bzdury!

Zbilansowana dieta

Skuteczna dieta odchudzająca powinna być przede wszystkim zbilansowana. Zbilansowana czyli jaka? Taka, która bazuje na odpowiedniej ilości makro i mikroskładników. Wśród nich ogromną rolę odgrywają węglowodany – zwłaszcza te złożone. I to właśnie między innymi pełnoziarniste pieczywo jest ich  źródłem! Węglowodany są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu –  dodają energii oraz przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej. Wówczas gdy jemy ich za mało nasz organizm zaczyna wytwarzać ciała ketonowe. Ich obecność w naszym ciele może doprowadzić do wielu konsekwencji zdrowotnych. Zaczynając od błahostki jaką jest nieświeży oddech, a kończąc na chronicznych zaparciach oraz niewydolności nerek. Ponadto może dojść do zakwaszenia organizmu, którego konsekwencją jest m..in. osteoporoza.

Białe pieczywo

Winowajcą tego całego zamieszania jest właśnie białe pieczywo. Ten rodzaj zawiera śladowe ilości witamin i minerałów oraz błonnika pokarmowego, dlatego też jest źródłem pustych kalorii. Warto również wspomnieć o tym, że białe pieczywo jest lekkostrawne – co w niektórych przypadkach może okazać się ogromną zaletą. Słowa te kieruje do osób zmagających się z rożnego rodzaju dolegliwościami trawiennymi. Niemniej jednak oznacza to, że przelatuje przez nasz organizm niczym woda. Jest bardzo szybko trawione. Prowadzi do wzmożonej pracy trzustki, która zaczyna wydzielać ogromne ilości insuliny. Ta z kolei hamuje proces spalania tkanki tłuszczowej oraz sprzyja jej odkładaniu. W przypadku pieczywa pełnoziarnistego sytuacja wygląda zupełnie inaczej….

Chleb pełnoziarnisty

W przypadku chleba pełnoziarnistego sytuacja wygląda nieco inaczej. Po pierwsze – stanowi bogactwo witamin i minerałów. Po drugie – zawiera sporą ilość błonnika, który wypełnia żołądek i sprawa, że nie odczuwamy głodu.

Jak jeść pieczywo?

Kromka chleba żytniego dostarcza  ok. 74 kalorii. Niedużo prawda? A przy tym 5,1 g błonnika! Spokojnie możesz zjeść 2-3 kromki do śniadania – nie więcej. Pamiętaj, że w ciągu dnia sięgasz również po inne produkty węglowodanowe – płatki owsiane, kasze, ryż, ziemniaki.

Jak rozpoznać dobry chleb?

Dobry chleb jest ciężki i wilgotny w środku. Po przekrojeniu na pół nie lepi się do noża. Charakteryzuje się się długo utrzymującą się świeżością – nie kruszy się i nie wysycha w przeciągu jednego dnia. Należy pamiętać również o tym, że nie każdy chleb, który wygląda na zdrowy rzeczywiście taki jest! Mam na myśli pieczywo, do którego dodaje się, np. karmel. Najlepszy to taki, który zawiera w składzie tylko i wyłącznie: wodę, sól oraz mąkę razową.

A co pieczywem chrupkim?

Pieczywo chrupie jest małokaloryczne to fakt. Jedna kromka dostarcza około 20 kcal – czyli prawie trzy razy mniej niż razowiec. No ale sam powiedz, czy będziesz w stanie się w ten sposób najeść? Wątpię! W konsekwencji pochłoniesz całą paczkę, która już tak niskokaloryczna nie jest …..

Chleb biały kontra pełnoziarnisty – wady i zalety

Białe pieczywo – wady

  • brak błonnika
  • niska zawartość witamin i minerałów
  • krótki termin przydatności
  • wysoka zawartość dodatków chemicznych
  • wysoki indeks glikemiczny – wyższy niż u czekolady

Pieczywo pełnoziarniste – zalety

  • wysoka zawartość błonnika, witamin i minerałów
  • niski indeks glikemiczny
  • długie uczucie sytości
  • lepsza perystaltyka jelit
  • oczyszczanie organizmu z toksyn
  • lepsza praca serca

 

No votes yet.
Please wait...

Author

OczyszczanieJelita.pl

Misją naszego portalu jest popularyzacja wiedzy na temat zdrowia i aktywnego stylu życia. Specjalnie dla Państwa stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdziecie fachowe porady z zakresu zdrowia, dietetyki, sportu oraz urody. Chcemy zachęcić Was do dbania o siebie oraz swoich najbliższych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *