Anemia – dieta

by OczyszczanieJelita.pl Posted on 968 views 0 comments

Osoby, u których zdiagnozowano anemię, powinny przestrzegać zasad odpowiednio zbilansowanej diety. Diety, bazującej głównie na produktach pochodzenia zwierzęcego. Z pewnością jest to zła wiadomość dla wegetarian. Niestety prawda jest taka, że przyswajalność żelaza z produktów roślinnych jest śladowa! Ta sama zasada dotyczy produktów mlecznych czy owców. W związku z tym dieta na anemię musi zawierać w mięso, najlepiej czerwone! Zaleca się również wprowadzenie podrobów pozyskanych ze świń lub kur. To właśnie te produkty spożywcze uznawane są za najlepsze źródło żelaza i witaminy B12 – a jak wiadomo, to właśnie niedobory tych składników w największym stopniu przyczyniają się do powstawania anemii. Ale mięso to nie wszystko. Dieta na anemię powinna być przede wszystkim zbilansowana! Nie możemy zapomnieć o odpowiednich proporcjach białka, tłuszczy i węglowodanów!

 

  • Dieta na anemię a węglowodany – w trakcie stosowania diety na anemię nie można zapomnieć o dobrej jakości węglowodanach!Warto spożywać duże ilości warzyw i owców, które dostarczają witaminy C! Ta z kolei zwiększa wchłanialność żelaza. Najwięcej witaminy C zawierają pomarańcze, cytryny, grejpfruty, natka pietruszki, czarna porzeczka, papryka, acerola, rokitnik, szpinak, jarmuż, szczaw oraz owoce dzikiej róży. Jeśli chodzi o żelazo, to największe ilości zawierają warzywa strączkowe. Groch, fasola, soja. Dobrej jakości węglowodany znajdziesz również w pełnoziarnistym pieczywie i kaszach. Nie można nie wspomnieć o buraku! Badanie naukowe udowodniły, że wśród warzyw i owców największą przyswajalnością żelaza wyróżnia się właśnie burak! To czerwone warzywo wspomaga produkcję erytrocytów oraz podnosi poziom hemoglobiny.
  • Dieta na anemię a  białko – osoby chorujące na niedokrwistość mają aż dwukrotnie zwiększoną podaż na białko! Źródłem pełnowartościowego białka są takie produkty jak: półtłusty twaróg, jaja, ryby, a także warzywa strączkowe.
  • Dieta na anemię a tłuszcze – w diecie osoby zmagającej się z anemią nie może zabraknąć zdrowych tłuszczy! Oleju kokosowego, oleju lnianego czy oliwy z oliwek. Koniecznie musisz włączyć je do diety! Zdrowe tłuszcze zwiększają wchłanialność składników odżywczych,  w tym żelaza i witaminy B12.
  • Dieta na anemię a suplementy diety – istnieje pewnego rodzaju grupa ziół, które wykazują pozytywne działanie w leczeniu anemii. Zaliczamy do nich: pokrzywę, kozieradkę, lucernę oraz szczaw kędzierzawy. Warto sięgnąć po tabletki z ich wyciągiem lub spożywać je w formie naparów. 

Stosując dietę na anemię musimy pamiętać nie tylko o tym co należy jeść, ale również o tym, które produkty należy wykluczyć z diety! 

Należy:

  • zrezygnować z jedzenia kupnych słodyczy, białego pieczywa i cukru – są źródłem szkodliwego oleju palmowego
  • unikać dań smażonych na głębokim tłuszczu oraz fast foodów
  • ograniczyć spożycie soli – do 6g dziennie
  • zrezygnować z picia alkoholu i palenia papierosów
  • ograniczyć ilość spożywanej kawy i herbaty – zawierają taninę, która utrudnia wchłanialność żelaza

 

No votes yet.
Please wait...

Author

OczyszczanieJelita.pl

Misją naszego portalu jest popularyzacja wiedzy na temat zdrowia i aktywnego stylu życia. Specjalnie dla Państwa stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdziecie fachowe porady z zakresu zdrowia, dietetyki, sportu oraz urody. Chcemy zachęcić Was do dbania o siebie oraz swoich najbliższych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *